Αναρτήθηκε στις:06-02-24 15:15

Συνέντευξη του Γιάννη Κιντάπογλου στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη


Ο Γιάννης Κιντάπογλου γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Στην Ελλάδα ζει από το 1965. Σπούδασε Τεχν. Πολιτικός Μηχανικός. Είναι ηθοποιός και μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (Σ.Ε.Η.) από το 1982. Από το έτος 2010 διευθύνει τις Εκδόσεις Ρώμη, εκδίδοντας μεγάλο αριθμό φιλοσοφικών, λογοτεχνικών βιβλίων και περιοδικών. Έχει εκδώσει δύο θεατρικά έργα: «Οι περιπέτειες του Ποτίγκα», (Ρώμη 2011), και «Dejavu» (Ρώμη 2013) και μία συλλογή με τίτλο «Ποιήματα και Πεζά» (Ρώμη 2017). Τέλος το 2021 παρουσιάζει μία ερμηνευτική πραγματεία της ιλαροτραγωδίας ΑΛΚΗΣΤΙΣ του Ευριπίδη σε συνεργασία με την θεατρολόγο Εύα Στέφα, (Ρώμη 2021).


Πως ξεκίνησε η ιδέα της συγγραφής του βιβλίου "Αφηγήσεις της Ανατολής" Εκδόσεις Ρώμη;


Πάντα με γοήτευαν οι ιστορίες που με πρόσχημα και επικάλυψη τους αφηγηματικούς μύθους έκρυβαν αλήθειες που δεν μπορούσαν να ειπωθούν σε πρώτο επίπεδο ανάγνωσης. Όταν δεν μπορείς να πεις την αλήθεια σε κάποιον, πες του ένα παραμύθι. Δεν θα τον στρέψεις εναντίον σου και έχεις την ελπίδα ότι κάποτε η αλήθεια αυτή θα βρει ώτα ακουόντων. Εξάλλου και ο Χριστός, ως ανατολίτης μιλούσε με παραβολές.

Ποιος είναι ο λόγος που ο Έλληνας γοητεύεται από την Ανατολή;


Μα ο Έλληνας είναι η Ανατολή. Είναι η συνέχεια της ανατολής. Η πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά του προέρχεται από την Ανατολή . Είναι αυτή που εξελίχθηκε και διαμορφώθηκε στον Ελλαδικό χώρο τόσο σεφιλοσοφικό επίπεδο όσο και σε αυτό των θετικών επιστημών. Ακόμη και η θρησκεία μας προέρχεται από την Ανατολή. Το αφήγημα πως "Ανήκομεν στην Δύσιν" είναι η επιτομή της λάθος άποψης των ευφάνταστων πολιτικών μαςαναφορικά με την επιλογή τους ως προς το ποιοι πρέπει να είναι οι φίλοι μας και ποιοι είναι οι εχθροί μας. Η λαθεμένη αυτή επιλογή αποδείχθηκε περίτρανα με την οικονομική μας υποδούλωση και την απώλεια της εθνικής μας κυριαρχίας από τους Δυτικούς "φίλους" μας.

Στο βιβλίο γράφεται για τη ανθρώπινη μοίρα. Τι είναι αυτό το απροσδόκητο το κισμέτ που λένε που κανείς δεν το ξέρει;


Η ανθρώπινη μοίρα είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσει ο άνθρωπος απέναντι στις συνθήκες που ορίζουν και καθορίζουν τη ζωή του. Είναι ο αγώνας ζωής για την αλλαγή στο καλύτερο, στο δικαιότερο, στο ανθρώπινο. Οι άνθρωποι της Ανατολής δεν είναι υποδουλωμένοι στη μοίρα τους. Αγωνίζονται για να την αλλάξουν μέσα από την καθημερινότητα του μόχθου και του κόπου. Και το καταφέρνουν. Μπορεί να μην γίνουν ποτέ πλούσιοι, με την Δυτική έννοια, γίνονται όμως πιο σοφοί, πιο ανθρώπινοι, πιο ευαίσθητοι, πιο "μερχαμετλήδες" δηλαδή πιο ενσυνείδητοι. Και αυτός είναι ο πλούτος τους και η περιουσία τους.

Όλες οι ιστορίες εκπέμπουν νοσταλγία και αγάπη. Υπάρχει όμως πραγματικά αγάπη σε αυτόν τον κόσμο που ζούμε;


Από θρησκευτική άποψη οι άνθρωποι της Ανατολής διαφέρουν από τους ανθρώπους της Δύσης , σε τούτο το κρίσιμο σημείο: Στην Ανατολή οι άνθρωποι ψάχνουν τον Θεό μέσα τους, ενώ στην Δύση τον ψάχνουν στον ουρανό και γενικότερα στο σύμπαν. Και οι δύο ψάχνουν την αγάπη του Θεού. Και πολλοί από τους μεν, ανεξάρτητα από το δόγμα στο οποίο ανήκουν, είτε είναι μουσουλμάνοι, είτε χριστιανοί, είτε εβραίοι, συνομιλούν με τον Θεό καθημερινά και συναλλάσσονται με διάφορους τρόπους, ενώ στη Δύση ψάχνουν με διαφορικές εξισώσεις, ολοκληρώματα και πυρηνικές κρούσεις αυτό που δεν μπορούν να διακρίνουν μέσα τους, προς δόξαν των ψυχαναλυτών και των ψυχιάτρων.

Γιατί οι ήρωές σας είναι απλοί άνθρωποι μουσουλμάνοι και χριστιανοί;


Γιατί στην απλότητα υπάρχει η αυθεντικότητα και η ανθρωπιά. Όσο πιο σύνθετο είναι ένα αφήγημα χαρακτήρων τόσο πιο πολύ απέχει από την ευαισθησία, την τρυφερότητα, την αγάπη και κατανόηση του δίπλα.

Κάποτε συνυπήρχαμε με τους Τούρκους. Ποια ήταν τα στοιχεία που μας έκαναν να ζούμε μαζί τους ειρηνικά;


Και τώρα συνυπάρχουμε. Και από ότι δείχνει η ιστορία θα συνυπάρχουμε για πολλά ακόμη χρόνια. Και σε πολιτιστικό, πολιτισμικό αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Εξάλλου η συνειδητή μας επιλογή μετά την Άλωση της Πόλης ορίστηκε στο δόγμα "Καλύτερα φέσι τούρκικο παρά τιάρα παπική". Ο δρόμος προς την ειρηνική συνύπαρξη είναι μονόδρομος και απόλυτα εφικτός. Όλα τα άλλα είναι εμπόριο όπλων και τριτογενείς επεμβάσεις.

Μου άρεσε η ιστορία με τον τίτλο "Ένα φίδι στο πηγάδι". Τι συμβολίζει αυτή η ιστορία;


Η συνύπαρξη των ετερόκλητων προϋποθέτει εκατέρωθεν εμπιστοσύνη και πίστη. Δεν είναι κληρονομικό το δικαίωμα. Είναι ένα στοίχημα διαρκές που αν πετύχει και τα δύο μέρη βγαίνουν από το τέλμα. Σε κάθε άλλη περίπτωση συνυπάρχουν με τα τραύματά τους.

Εντυπωσιακό το αφήγημα με τον τίτλο: "Το ραδιόφωνο". Αλήθεια υπάρχουν ακόμη κρυπτοχριστιανοί στην Πόλη;


Κρυπτοχριστιανοί υπάρχουν σε όλη την Ανατολή όχι μόνο στην Πόλη. Σε κάθε πληθυσμιακή αποθεμελίωση με βάση το εθνικό ή το θρησκευτικό δόγμα, πολλοί επέλεξαν να μείνουν στον τόπο τους. Εξάλλου το όνομα και η αναγραφή του θρησκεύματος σε κάποιο πιστοποιητικό δεν καθορίζει ούτε ορίζει την πίστη των ανθρώπων. Όσους κρυπτοχριστιανούς γνώρισα ήταν βαθιά θρησκευόμενοι και δεν είχαν πρόβλημα να προσευχηθούν και στα δύο δόγματα. Ο Άγιος Γεώργιος στην Πρίγκηπο και εκατοντάδες άλλες εκκλησίες στην Ανατολή είναι γεμάτες από τάματα Μουσουλμάνων. Η ευλάβεια και η πίστη που δείχνουν πολλοί μουσουλμάνοι(;) στο ορθόδοξο δόγμα είναι εντυπωσιακή.

Και ο ταξιτζής Ιορδάνης αντιμετωπίζει ένα μεγάλο πρόβλημα. Η λύση που παίρνει ο ταξιτζής στο τέλος της ιστορίας είναι η καλύτερη;


Όχι. Η επιλογή του ήταν λανθασμένη και το πλήρωσε. Πρώτον γιατί από όσα γνωρίζω, η κόρη του στην Ελλάδα δεν ήταν το παράδειγμα του ήθους και της ηθικής. Δεύτερον γιατί έθεσε όλη την οικογένειά του σε προσφυγική ένδεια. Ένας γάμος με τον τούρκο θα απέτρεπε την "ηθική εξέλιξή" της σε κατακριτέα ελευθεριότητα, και σίγουρα μέσα στο αυστηρό ηθικό πλαίσιο της ανατολής η ζωή της θα ήταν διαφορετική.

Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου γράφετε ότι αυτό το βιβλίο δεν απευθύνεται στα παιδιά και ίσως στην πλειονότητα των μεγάλων. Πως κερδίζει ο συγγραφέας τους αναγνώστες του;


Εξαρτάται τι θέλει να κερδίσει ο συγγραφέας από τους αναγνώστες του. Προσωπικά δεν επιδιώκω ούτε οικονομικά οφέλη ούτε και συγγραφικές δάφνες. Το βιβλίο αυτό είναι μία "σπορά". Αν κάποιος σπόρος φυτρώσει σε ευήκοα ώτα τότε το κέρδος θα είναι μεγάλο. Σε κάθε άλλη περίπτωση αρκεί η προσπάθεια…



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ





img

img