Αναρτήθηκε στις:29-04-16 11:23

Συνέντευξη της Ελένης Μάργαρη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη





Οι καλλιτέχνες σήμερα δημιουργούν απελευθερωμένοι από τεχνοτροπικούς περιορισμούς

Η Ελένη Μάργαρη γεννήθηκε στα Ιωάννινα. Είναι πτυχιούχος (1998) του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (κατεύθυνση Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης) όπου πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ιστορία της Νεώτερης τέχνης και εκπόνησε τη διδακτορικής της διατριβή με θέμα "Η γυναίκα στην ελληνική γλυπτική του 20ού αιώνα: Συμβολισμοί και πραγματικότητες (2009)".

ΕΡ. Από πότε ξεκινήσατε να γράφετε;
ΑΠ. Ένας ιστορικός της τέχνης ξεκινά να γράφει ήδη από την περίοδο των σπουδών του. Η συγγραφή είναι το σπουδαιότερο μέσο για να εκφράζει την επιστημονική, αλλά και την αισθητική του γνώμη. Το ίδιο ισχύει και στη δική μου περίπτωση.

ΕΡ. Τι είναι αυτό που σας κάνει να γράφετε και να εμπνέεστε; Μήπως η γραφή είναι ένα ασίγαστο πάθος;
ΑΠ. Τα έργα τέχνης και οι δημιουργοί τους αποτελούν για μένα την αφετηρία των γραπτών μου προσπαθειών. Μελετώντας ανακαλύπτω συναρπαστικές ιστορίες, ανεξιχνίαστους συσχετισμούς και άγνωστες πληροφορίες που θέλω να μοιραστώ με άλλους φιλότεχνους και μελετητές.

ΕΡ. Πριν από λίγους μήνες εκδόθηκε το βιβλίο «32 Ιστορίες Ζωγραφικής» από τις εκδόσεις Historical Quest. Ποιος ήταν ο λόγος που το γράψατε;
ΑΠ. Τα άρθρα του βιβλίου γράφτηκαν αρχικά για την ιστοσελίδα των εκδόσεων Historical Quest. Στόχος της δημοσίευσής τους εκεί ήταν να παρουσιάσουν μια διαφορετική πλευρά της ιστορίας: αυτή της τέχνης και των έργων της. Αργότερα οι υπεύθυνοι του εκδοτικού οίκου πρότειναν τη συγκέντρωση των άρθρων σε ένα βιβλίο, ώστε να παρουσιάζεται με πιο συγκροτημένο τρόπο η εξέλιξη της ζωγραφικής ανά τους αιώνες.

ΕΡ. Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου γράφετε για την αναγέννηση ως τον εξπρεσιονισμό. Γιατί διαλέξατε αυτή την περίοδο:
ΑΠ. Οι έξι αυτοί αιώνες είναι γεμάτοι σπουδαίους δημιουργούς, κορυφαία έργα τέχνης, σημαντικές καλλιτεχνικές ανακαλύψεις και ασφαλώς κομβικά ιστορικά γεγονότα. Μέσα από την αφήγηση της φιλοτέχνησης αυτών των έργων ζωγραφικής μπορεί ο αναγνώστης να παρακολουθήσει, πολύ συνοπτικά ασφαλώς, την παγκόσμια ιστορία αλλά και την επίδρασή της στην τέχνη.

ΕΡ. Ποια είναι η πορεία της ζωγραφικής την σημερινή εποχή;
ΑΠ. Οι καλλιτέχνες σήμερα δημιουργούν απελευθερωμένοι από τεχνοτροπικούς περιορισμούς, επιλέγουν το ύφος και τη μορφή της τέχνης που τους εκφράζει και αγωνίζονται να κερδίσουν το ενδιαφέρον των φιλότεχνων και των συλλεκτών. Από την άλλη πλευρά βέβαια και οι θεατές, μέσα στην πληθώρα της προσφερόμενης τέχνης, προσπαθούν να ανακαλύψουν δημιουργούς που συνδυάζουν στα έργα τους την καλλιτεχνική ικανότητα, την αισθητική πληρότητα, αλλά και ένα βαθύτερο περιεχόμενο. Δυστυχώς σήμερα ούτε οι προσπάθειες των μεν ούτε των δε στέφονται πάντα από επιτυχία.

ΕΡ. Θα μπορούσατε να γράψετε κάποιο ανάλογο βιβλίο που να αναφέρεται στην ελληνική ζωγραφική;
ΑΠ. Είναι πολλοί οι σπουδαίοι νεοέλληνες καλλιτέχνες και πολύ σημαντικά τα έργα της τέχνης τους. Ίσως ένα τέτοιο βιβλίο να είναι περισσότερο αναγκαίο, διότι οι Έλληνες δημιουργοί δεν είναι τόσο γνωστοί στη χώρα τους όσο, για παράδειγμα, ο Picasso.

ΕΡ. Ποιοι Έλληνες ζωγράφοι είναι γνωστοί και πέρα από την Ελλάδα;
ΑΠ. Πάρα πολλοί Έλληνες δημιουργοί, όχι μόνο ζωγράφοι, διέπρεψαν στο εξωτερικό. Ενδεικτικά μόνο θα αναφέρω εδώ από τους παλαιότερους τον Περικλή Πανταζή (1849-1884), έναν ζωγράφο που εργάστηκε και διακρίθηκε στο Βέλγιο, τον Nonda (Επαμεινώνδα Παπαδόπουλο, 1922-2005), ο οποίος γνώρισε μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι, τον Παύλο (Διονυσόπουλο, 1930-), που ασχολήθηκε με τις κατασκευές ως έργο τέχνης, και τον “αιρετικό” Λουκά Σαμαρά (1936-), που καταπιάστηκε με τη γλυπτική, τη ζωγραφική, αλλά και τη φωτογραφία.

ΕΡ. Διδάσκετε στο Πανεπιστήμιο. Γνωρίζουν οι φοιτητές σας και την συγγραφική σας ιδιότητα;
ΑΠ. Νομίζω ότι κάποιοι από τους σπουδαστές μου είναι ενήμεροι για τις δραστηριότητές μου. Η έκδοση που σας έχει κάνει ο εκδοτικός οίκος είναι πολύ επιμελημένη. Όταν συναντιούνται άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την ιστορία και επιθυμούν να παρουσιάσουν τις μελέτες τους στους αναγνώστες με συνέπεια και σοβαρότητα, η συγκυρία είναι ευτυχής.

ΕΡ. Ποιες ήταν οι κριτικές για το βιβλίο σας από τους αναγνώστες;
ΑΠ. Οι περισσότερες γνώμες για το βιβλίο που έφτασαν σε μένα ήταν θετικές. Οι ιστορίες των έργων της ζωγραφικής φαίνεται ότι ενδιαφέρουν το αναγνωστικό κοινό.

ΕΡ. Η οικονομική κρίση επηρέασε και το αναγνωστικό κοινό. Συνεχίζει να διαβάζει ο μέσος αναγνώστης;
ΑΠ. Κρίνοντας από τον εαυτό μου, πιστεύω πως όσοι διάβαζαν πριν την κρίση συνεχίζουν έως τώρα. Ένα καλό βιβλίο έχει τη δύναμη να αποσπάσει τον αναγνώστη από τις αντιξοότητες και τα προβλήματα της καθημερινότητας. Ίσως σήμερα πωλούνται λιγότερα βιβλία, αλλά δύσκολα σταματά τη μελέτη κάποιος που την αγαπά. Μπορεί να ξαναδιαβάσει ένα παλιό του βιβλίο ή να δανειστεί ένα νέο, αλλά δεν θα εγκαταλείψει την ανάγνωση.

ΕΡ. Είναι η γραφή μια μορφή τέχνης που θα μπορέσει να δημιουργήσει πυρήνες αντίστασης για να ξυπνήσει ο αναγνώστης και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα με άλλη ματιά;
ΑΠ. Κάθε μορφή τέχνης προσφέρει σε αυτόν που της αφιερώνει χρόνο πολλά ωφελήματα: καλλιέργεια πνεύματος, κριτική ικανότητα, γνώση, σεβασμό στον συνάνθρωπο, στη διαφορετική άποψη, και πολλά ακόμη. Πιστεύω ότι και ο γραπτός λόγος, αλλά και οι εικαστικές τέχνες, μπορούν να αλλάξουν τη ζωή των ανθρώπων και τον τρόπο που αυτοί αντιμετωπίζουν τα προβλήματά της.

ΕΡ. Είστε από τους ανθρώπους που τους αρέσει να ονειρεύονται και να κάνουν σχέδια για το μέλλον;
ΑΠ. Πιστεύω ότι το να ονειρεύεται κανείς και να κάνει σχέδια για το μέλλον του προσφέρει δύναμη και αισιοδοξία. Αλλά ακόμη πιο ενδυναμωτικά αισθήματα δημιουργεί η προσπάθεια να γίνουν τα όνειρα αυτά πραγματικότητα.

ΕΡ. Ασχολείστε με το διαδίκτυο; Ποια είναι η γνώμη σας για τα ηλεκτρονικά περιοδικά;
ΑΠ. Στο διαδίκτυο μπορεί κανείς να ανακαλύψει άπειρες εικόνες, πληροφορίες, ειδήσεις. Αποτελεί μια αστείρευτη πηγή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Τα διαδικτυακά περιοδικά, τα ενημερωτικά και τα επιστημονικά, είναι εξαιρετικά χρήσιμα, ιδιαίτερα διότι είναι εύκολα προσβάσιμα από το κοινό. Βέβαια, όπως και στις έντυπες μορφές τους, οι αναγνώστες θα πρέπει να είναι προσεκτικοί, διότι δεν είναι όλα φερέγγυα.

ΕΡ. Τι θα απευθύνατε στους αναγνώστες μας;
ΑΠ. Θα ήθελα να προτρέψω τους αναγνώστες σας να ασχολούνται με την τέχνη. Να επισκέπτονται μουσεία, να παρακολουθούν εκθέσεις νέων καλλιτεχνών, να εξοικειωθούν με τα έργα της τέχνης. Η τέχνη δεν απευθύνεται σε λίγους, αλλά είναι μέρος της ζωής όλων μας και γνωρίζοντάς την μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμούμε όσα δημιουργήματά της μας περιβάλλουν, όπως ιστορικά κτήρια ή δημόσια γλυπτά, τα οποία σήμερα παραμελούμε και ενίοτε καταστρέφουμε.




img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ