Αναρτήθηκε στις:12-05-22 11:14

ΙΕΛΚΑ: Το 61% μείωσε τις αγορές σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου


«Κόφτη» σε διάφορες δαπάνες, ακόμη και σε αυτές για τρόφιμα και ηλεκτρικό ρεύμα, βάζουν πλέον οι καταναλωτές, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας, ενώ την ίδια ώρα αναζητούν και πάλι τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ και επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Εντονη είναι επίσης η τάση εξοικονόμησης χρημάτων από την αναβολή αγορών που δεν θεωρούνται πρώτης προτεραιότητας. Ετσι, το 75% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού, κάτι που ενδεχομένως θα επηρεάσει αρνητικά και την αγοραστική κίνηση στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Επιπλέον, το 41% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

«Κόφτης» μπαίνει και στις δαπάνες που αφορούν βασικά αγαθά, μέσω της στροφής των καταναλωτών σε φθηνότερες λύσεις, όπως είναι για παράδειγμα η αγορά προϊόντων που βρίσκονται σε προσφορά, καθώς και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Το 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις. Αλλωστε, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ σταθερά ξεπερνάει το 13%. Το 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Το 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Από την έρευνα προκύπτει επίσης η σημασία που δίνουν ξανά οι καταναλωτές στο κριτήριο της τιμής όταν επιλέγουν ένα προϊόν. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο του 2021 και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022 η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ετσι, ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30%, στο ίδιο επίπεδο με το κριτήριο της ποιότητας, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%, ενώ το κριτήριο της ποιότητας υποχωρεί στο 27%. Επίσης, υποχωρούν τα ποσοστά όσων επιλέγουν ως βασικό κριτήριο τον χρόνο και την άνεση, στο 6% από 17% τον Απρίλιο του 2021, καθώς και όσων επιλέγουν με βάση την υγιεινή και την ασφάλεια, σε 8% από 12% τον Απρίλιο του 2021 και 30% τον Απρίλιο του 2020.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ πραγματοποιήθηκε την περίοδο 5-10 Απριλίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.000 καταναλωτών.



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ