Θεοφάνια ή Επιφάνια ονομάζεται η μεγάλη δεσποτική εορτή για την φανέρωση του ενός τριαδικού Θεού αλλά και για την φανέρωση του Ιησού όχι ως προφήτη ή διδασκάλου αλλά ως Χριστού, ως Μεσσία, ως Σωτήρα του κόσμου και αληθινού Θεού.
Ο Χριστός έγινε γνωστός σε όλους όχι όταν γεννήθηκε αλλά όταν βαπτίσθηκε. Είναι η τρίτη μεγάλη και τελευταία εορτή του Δωδεκαημέρου (εορτών των Χριστουγέννων). Μια από τις σημαντικότερες εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας, μια από τις αρχαιότερες εορτές, η οποία θεσπίσθηκε τον 2ο μ.Χ. αιώνα. Μετά από Θεία Εντολή ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό όπου κήρυττε και βάπτιζε. Εκεί πήγε και ο Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί.
Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος στην αρχή αρνήθηκε να τον βαπτίσει, αν και είχε εντολή από το Άγιο Πνεύμα, ισχυριζόμενος ότι αυτός έχει ανάγκη να βαπτισθεί από εκείνον. Ο Ιησούς όμως του εξήγησε ότι αυτό είναι το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαπτίσει.
Μπροστά στα έκπληκτα μάτια των παρευρισκόμενων διαδραματίσθηκε μια μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή. Όταν ο Ιησούς μπήκε στον ποταμό με την μορφή ενός περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στον βαπτιζόμενο Ιησού, ενώ συγχρόνως ακούσθηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού Πατέρα η οποία έλεγε: «Ούτος εστίν ο υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα». Αυτός είναι ο αγαπημένος μου γιος, αυτός είναι ο εκλεκτός μου.
Οι αληθινές μαρτυρίες και οι άγιες καταγραφές αναφέρουν πως ο ποταμός Ιορδάνης άλλαξε πορεία προς τα πίσω και όλα τα έμβια όντα του ποταμού γέμισαν την επιφάνεια του νερού φανερώνοντας την μεγάλη τους χαρά, την χαρά του δημιουργού τους.
Βαπτιζόμενος ο Κύριος πήρε πάνω του τις αμαρτίες του ανθρώπινου γένους. Πέθανε κάτω από αυτές και αναστήθηκε. Ο Κύριος αγίασε την φύση των υδάτων, κατήργησε το Ιουδαϊκό βάπτισμα και άρχισε το δικό μας βάπτισμα όπως λέει ο ιερός Χρυσόστομος.
Και συμπληρώνει ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός πως «βαπτίσθηκε ο Κύριος για να συντρίψει τα κεφάλια των νοητών δρακόντων επάνω στο νερό, να ξεπλύνει την αμαρτία και να θάψει μέσα στο νερό όλο τον παλαιό Αδάμ κάνοντας δική του την δική μας κάθαρση, να αγιάσει τον Βαπτιστή Ιωάννη, να συμπληρώσει το νόμο, να αποκαλύψει το μυστήριο της Τριάδος και να γίνει σε μας παράδειγμα και υπογραμμός για το βάπτισμα. Κατ’ αναλογίαν δια του Αγίου Βαπτίσματος πρέπει να πεθάνουμε ως προς τον παλαιό αμαρτωλό άνθρωπο και να αναστηθούμε ως κεκαθαρμένοι ανακαινισμένοι και αναγεννημένοι άνθρωποι.
Στο όμορφο γειτονικό μας Μενίδι με την απέραντη γαλήνια θάλασσα απ’ άκρου εις άκρον την ημέρα των Θεοφανίων πάρα πολλοί Αρτινοί βρέθηκαν εκεί ώστε να παρακολουθήσουν την μεγάλη τελετή του αγιασμού των υδάτων.
Στον ανακαινισμένο, πεντακάθαρο και με τον υπέροχο στολισμό όπως απαιτούσε η Αγία Ημέρα, στον Ιερό Ναό του Αγίου Παύλου είχαν την πνευματική ευκαιρία να προσευχηθούν θερμά με κατάνυξη και συγκίνηση οι πιστοί.
Το αδιαχώρητο επικράτησε στον ιερό ναό του Αποστόλου Παύλου χοροστατούντος του σεβασμιοτάτου προερχόμενου εξ Άρτης κ.κ. Ιγνατίου και συλλειτουργούντων του αρχιμανδρίτη πατρός Θεολόγου Ντούβαλη και του πατρός Θεοφάνους Ντούβαλη.
Το Μενίδι, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των κατοίκων, ζει για τις υπέροχες πνευματικές ημέρες καθώς ο πατήρ Θεολόγος ως γνωστόν βρίσκεται αρκετούς μήνες στην Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας με μητροπολίτη τον κ.κ. Δαμασκηνό. Ο αρχιμανδρίτης Θεολόγος Ντούβαλης χαίρει άκρας υποδοχής και αγάπης από τους Μενιδιώτες αλλά και από κατοίκους άλλων περιοχών όπου ιερουργεί.
Με λαμπρότητα και κατάνυξη τελέσθηκε η θεία λειτουργία και ο Μέγας Αγιασμός εντός του ναού ενώ εκατοντάδες γυάλινα μπουκαλάκια με αγιασμό και ευχές πήραν οι πιστοί από τα χέρια του πατρός Θεοφάνους που είχε και την ονομαστική του εορτή.
Ο πατήρ Θεολόγος διάβασε το μήνυμα του σεβασμιοτάτου μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Δαμασκηνού με τις ανάλογες τοποθετήσεις και επεξηγήσεις για την μεγάλη εορτή των Θεοφανίων και του Βαπτίσματος. Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Το βάπτισμα είναι νέα δημιουργία και αρχή της νέας ζωής. Γι’ αυτό η ημέρα της βαπτίσεώς μας είναι η πρώτη ημέρα της ζωής μας. Τονίζει ο Κύριλλος Ιεροσολύμων ότι “επειδή είναι διπλός ο άνθρωπος από σώμα και ψυχή, διπλή είναι και η κάθαρση, και το μεν νερό καθαρίζει το σώμα, το δε πνεύμα σφραγίζει την ψυχή. Είναι λουτρό παλιγγενεσίας και βάπτισμα υιοθεσίας”. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που τελείται αυτές τις δύο ημέρες ο Μέγας Αγιασμός εις ανάμνησιν του Βαπτίσματος του Κυρίου. Του Βαπτίσματος παλαιότερα των κατηχούμενων, τους δικού μας βαπτίσματος προς ίασιν ψυχών και σωμάτων».
Μετά την ολοκλήρωση του τελετουργικού εντός του ναού σχηματίσθηκε πομπή με τις εικόνες, τους ιεροψάλτες, τα εξαπτέρυγα, τον σεβασμιότατο κ.κ. Ιγνάτιο, τους ιερείς και πλήθος κόσμου κατευθυνόμενοι προς τον μόλο του Μενιδίου.
Εκεί οι ψαράδες με τις τράτες τους υποδέχθηκαν τον Τίμιο Σταυρό με τον δικό τους τρόπο, ενώ τα παλικάρια ήταν έτοιμα να βουτήξουν, να πιάσουν τον Σταυρό και να λάβουν την ευλογία Του. Μετά την ανάγνωση του ευαγγελίου και την Κατάδυση του Τιμίου Σταυρού ο σεβασμιότατος στο σύντομο κήρυγμά του για την αγία ημέρα τόνισε την σπουδαιότητα του βαπτίσματος με το οποίο πεθαίνει η αμαρτία και ο άνθρωπος αναγεννάτε. Ευχήθηκε υγεία και ειρήνη σε όλο τον κόσμο αλλά και στις ψυχές των ανθρώπων.
Στον Αγιασμό των Υδάτων στο Μενίδι παραβρέθηκαν οι αρχές του τόπου με τον πρόεδρό τους Γιώργο Κακαράτζα. Συγκινηθήκαμε ιδιαίτερα που συναντήσαμε μετά από χρόνια τον πρώην διοικητή του νοσοκομείου Άρτας κ. Νίκο Κατσακιώρη ο οποίος μας αναγνώρισε και μάλιστα θυμόταν και τα μικρά μας ονόματα. Τώρα ο κ. Κατσακιώρης βρίσκεται στην θέση του αντιπεριφερειάρχη Οικονομικής Πολιτικής και Δημοσιονομικού Ελέγχου Δυτικής Ελλάδας.