Αναρτήθηκε στις:26-11-24 13:22

Συνέντευξη της Έλλης Μάνθας στην Κατερίνα Σχισμένου για την παράσταση «Παγίδα» του θεατρικού τμήματος του «Σκουφά»


Άλλη μια θεατρική παράσταση από το θεατρικό τμήμα του «Σκουφά» που εδώ και δεκαετίες τροφοδοτεί την πόλη μας με τέχνη και αλληλεπίδραση μέσω του θεάτρου των θεατών της, του χώρου και του χρόνου. Αυτή τη φορά επέλεξε η ομάδα ένα αστυνομικό θεατρικό έργο, την «Παγίδα» που αποτελεί μια περίπλοκη κατάσταση και ένα παιχνίδι μεταξύ του είναι και του φαίνεσθαι. Μια πανάρχαια πρόκληση από τον Ευριπίδη που είχε επιλέξει σε πολλά του έργα αυτή την αναμέτρηση και τους υπόλοιπους τραγικούς ποιητές να διαγράφουν μ΄ αυτή την δυαδικότητα την ανθρώπινη φύση και κατάρρευση, ένα φόνο, ένα έγκλημα, μια ανθρώπινη πλευρά που βρίσκεται παγιδευμένη. Αλλά και ποιος δεν είναι παγιδευμένος στους δικούς του ιστούς που είτε μόνος του ύφανε χωρίς να το γνωρίζει, είτε σε αυτούς που του έχουν πλέξει άλλοι και πιάνεται και εγκλωβίζεται σε μια συνθήκη ψυχικής αλλά και πολλές φορές σωματικής αιχμαλωσίας; Άνθρωποι που σκέφτονται εγκληματικά αλλά και ένα σύνολο, μια ομάδα, η κοινωνία που τελικά εντοπίζει τον ένοχο, το δράστη και τον εγκλωβίζει στην ίδια του την παγίδα που ο ίδιος έστησε. Μια εξαιρετική παράσταση με σκηνικά-σύμβολα, με πηγαίες ερμηνείες, υποβλητική μουσική και μια σκηνοθεσία που μας ξαφνιάζει για την ευρηματικότητά της, όπως και τα κουστούμια που κι αυτά κουβαλούν την σημειολογία τους. Το θέατρο τελικά, η ίδια μας η ζωή.

Κάναμε μια συνέντευξη με την σκηνοθέτη του έργου Έλλη Μάνθα που ακολουθεί:



Ποια είναι η “Παγίδα” του νέου σας έργου που ανεβάζετε;


Η “Παγίδα” είναι ένα θεατρικό αστυνομικό έργο του Ρομπέρ Τομά που θεωρείται σταθμός στην ιστορία του είδους από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του το 1960, αφού καθιέρωσε ένα νέο είδος, αυτό του κωμικού θρίλερ ("comedythriller”). Ένα έργο συνεχόμενων ανατροπών, έντονων εναλλαγών, γρήγορου ρυθμού και αντιθέσεων. Ένα πολυσύνθετο ψυχολογικό δράμα με κωμικά στοιχεία, βασιζόμενο στην τεχνική του «θέατρο εν θεάτρω», δίνει την εντύπωση πως τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Αλλά μπορεί και να είναι. Το σκηνικό “παιχνίδι” στήνεται με στόχο την λύση ενός πρωτότυπου γρίφου. Οι ήρωες κινούνται στο χώρο και λειτουργούν ως πιόνια μιας καλοστημένης φάρσας. Εγκλωβισμένοι σε μια “παγίδα”, ανακαλύπτουν συνεχώς και άλλες “παγίδες” που μπερδεύουν το ήδη θολωμένο πεδίο.

Γιατί επιλέξατε ένα αστυνομικό θεατρικό έργο;


Αφορμή στάθηκε η πρόταση από τους διοργανωτές του Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας για την συμμετοχή της θεατρικής μας ομάδας στο Φεστιβάλ, που διεξάγεται εδώ και τρία χρόνια στην Άρτα. Φέτος, με μεγάλη μας χαρά πήραμε μέρος για πρώτη φορά, αφού βέβαια είχε γίνει η απαραίτητη έρευνα για το θεατρικό έργο που θα παρουσιαστεί. Στο φεστιβάλ, παρουσιάσαμε ένα μέρος του θεατρικού μας έργου, αφήνοντας τους θεατές σε μια αναμενόμενη αγωνία. Ήταν μια ευχάριστη πρόκληση, μια όμορφη εμπειρία για την ομάδα μας να αναμετρηθούμε με ένα ακόμα διαφορετικό είδος θεάτρου.

Ποια η σχέση του με τη σημερινή εποχή;


Αν και ο Τομά δεν θεωρείται μοντέρνος συγγραφέας, το θέμα της “Παγίδας” είναι αρκετά διαχρονικό και επίκαιρο. Αναφέρεται σε μη αναστρέψιμες καταστάσεις που δυστυχώς επαναλαμβάνονται μέσα στο χρόνο. Ειδικά στις μέρες μας σε εντονότερο βαθμό. Επικεντρώνεται στον άνθρωπο και στις συνέπειες των πράξεων του. Παίζει με αντιφατικές καταστάσεις συναισθηματικές, υπαρξιακές, κοινωνικές και οικονομικές. Το μήνυμα που αφήνει στο τέλος του έργου είναι ηχηρό και απόλυτα συνδεδεμένο με την εποχή μας.


Πως μπορεί ένα τέτοιο έργο να επηρεάσει τον θεατή;


Η επιλογή του συγκεκριμένου έργου έγινε συνειδητά, διότι ήθελα το κοινό απόλυτα συμμέτοχο πνευματικά, ψυχικά και συναισθηματικά στη σκηνική δημιουργία κατά την λύση του μυστηριώδες αινίγματος. Στο έργο υπάρχει μια σύνδεση αγωνίας και εσωτερικής έντασης, που μεταφέρεται στον θεατή και κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του μέχρι την τελευταία στιγμή. Το μεγάλο κατόρθωμα του Ρομπέρ Τομά είναι ότι έκανε το αστυνομικό θέατρο, θέατρο για όλη την οικογένεια. Ξέρει με μαεστρία να κατευθύνει την εξέλιξη της πλοκής, έτσι ώστε ο θεατής να μένει ικανοποιημένος.

Τους ρόλους ερμηνεύουν:


Άντρας: Φώτης Παπαφώτης

Αστυνόμος: Γιώργος Παπαβασιλείου

Εφημέριος: Στέφανος Μασούρας

Γυναίκα: Φωτεινή Τσαδήμα

Ζωγράφος: Γιώργος Σταύρος

Νοσοκόμα: Στεργιανή Βερνιώτου

Αστυφύλακες: Γεωργία Φωτακοπούλου, Μαριάννα Καραγιάννη

Συντελεστές παράστασης:


Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος

Σκηνοθεσία: Έλλη Μάνθα

Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Νάκου

Μουσική επιμέλεια: Ορέστης Τσιαμπάς

Σκηνικά: Σωτήρης Γούσιας, Χρήστος Παππάς

Επιμέλεια και Σχεδιασμός Κοστουμιών: Ειρήνη Νάκου

Κατασκευή Κοστουμιών: Ντίνα Τζουβάρα

Κομμώσεις-Μακιγιάζ: Φωτεινή Τσαδήμα, Ειρήνη Νάκου

Σχεδιασμός Αφίσας: Γιώργος Σταύρος

Βίντεο: Στεργιανή Βερνιώτου,

Φωτογραφίες: Γιώργος Σταύρος, Στεργιανή Βερνιώτου, Χρήστος Ροντογιάννης

Επιμέλεια φωτισμού & ήχου: Γιώργος Νικολακόπουλος “G Sounds & Lights”.

Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 2681022795 & 6945010765.

Χορηγοί: WECARE online farmacy, Logic Data Καραγιάννης Αθανάσιος, Aluminium Systems Katsaros, MICHAS POULTRY farm, DACOSTA, NN AΣΦΑΛΕΙΕΣ ΑΣΠΡΟΠΟΤΑΜΙΤΗΣ.

Χορηγοί επικοινωνίας: ART TV, Orange Radio 96 FM & Amvrakia Fm 91.9.



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ