Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία αποτελούν σοβαρότατα κοινωνικά προβλήματα, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά, πρωτίστως, στο πλαίσιο της πρόληψης, με την αναζήτηση και εξάλειψη των αιτίων που τα προκαλούν, και ακολούθως με την ποινική αντιμετώπισή τους.
Αυτονόητο είναι, ότι, τόσο σοβαρά κοινωνικά προβλήματα δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με πρακτικές επιλεκτικής νομοθέτησης, στο πλαίσιο επικοινωνιακής διαχείρισης συγκεκριμένων υποθέσεων και υπό την πίεση της κοινής γνώμης, όπως οι πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Σημειωτέον ότι, το Υπουργείο ουδεμία προηγούμενη διαβούλευση είχε προς τούτο με τους εμπλεκόμενους στην απονομή της Δικαιοσύνης φορείς.
Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι εκφράζουν την έντονη αντίθεσή τους σε βασικές εξαγγελίες του Υπουργείου, όπως αποτυπώθηκαν από τον Υπουργό σε συνέντευξη τύπου, οι οποίες (εξαγγελίες) είναι αντίθετες με το Σύνταγμα (άρθρα 5, 6 και 25), την ΕΣΔΑ (άρθρα 5 και 6) και τη νομολογία του ΕΔΔΑ. Αυτές αφορούν ιδίως:
• Την υποχρεωτική επιβολή της προσωρινής κράτησης ακόμη και σε περιπτώσεις φερόμενης τέλεσης πλημμελημάτων.
• Την προληπτική «προστατευτική φύλαξη» του υπόπτου έως 48 ώρες, μετά την παρέλευση του αυτοφώρου
• Την μη κλήση των φερόμενων ως θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας ενηλίκων ως μαρτύρων στο ακροατήριο του Δικαστηρίου.
Οι εξαγγελίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης, μάλιστα, έρχονται σε συνέχεια επιλεκτικών, επικοινωνιακού τύπου, παρεμβάσεων της ηγεσίας του Αρείου Πάγου, σε μια σειρά εκκρεμών υποθέσεων (εγκύκλιος προς τους δικαστές για το «κίνημα πετσέτας», εγκύκλιος-οδηγία για το έγκλημα των Τεμπών, πειθαρχικές έρευνες-διώξεις για δικαστές του Μ.Ο.Δ Ζακύνθου για αποφάσεις το 2020, προκαταρκτική πειθαρχική εξέταση κατά Ανακριτή και Εισαγγελέα για τη μη προφυλάκιση δικηγόρου στην πρόσφατη υπόθεση ενδοοικογενειακής βίας).
Ο πειθαρχικός έλεγχος των δικαστών είναι αναγκαίος, πρέπει να διενεργείται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων (Επιθεώρηση Δικαστηρίων, Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο) και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνεται μέσο παρέμβασης στη δικαιοδοτική τους κρίση και να περιστέλλει τη συνταγματικά προστατευόμενη προσωπική και λειτουργική τους ανεξαρτησία, κατά την άσκηση των δικαιοδοτικών τους καθηκόντων.
Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι, λαμβάνοντας υπόψη τη δημόσια δήλωση του Υπουργού Δικαιοσύνης, ότι ουδείς εξαιρείται του ελέγχου, τον καλούν, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, κατ’ άρθρον 117 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων, να διερευνήσει εάν οι άνω παρεμβάσεις της ηγεσίας του Αρείου Πάγου για τον πειθαρχικό έλεγχο δικαστών έχουν ασκηθεί εντός του πλαισίου, που τάσσει ο Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων ή εκφεύγουν αυτού και να πράξει ανάλογα, ως κατά νόμο αρμόδιος.
Το δικηγορικό σώμα, διά των θεσμικών του οργάνων, έχει υποχρέωση να διαφυλάξει το Κράτος Δικαίου και να προασπίσει το δικαίωμα δικαστικής προστασίας των πολιτών. Δεν θα μείνουμε απαθείς θεατές πρακτικών και επιλογών, από όπου και αν προέρχονται, που το φαλκιδεύουν και το συρρικνώνουν.
Είναι, πρωτίστως, ζήτημα δημοκρατίας.