Αναρτήθηκε στις:21-04-21 14:04

Συνέντευξη του Βαγγέλη Μπέκα στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη


Χρησιμοποιώ την αλήθεια και τη φαντασία ως φλεγόμενα κράματα που βρίσκουν διέξοδο στο χαρτί



Ο Βαγγέλης Μπέκας γεννήθηκε στην Πρέβεζα. Έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα πέντε μυθιστορήματά του, τελευταία από τα οποία είναι Ο γιος μας –η αφορμή της ακόλουθης συνέντευξης– και το Μαύρο φυλαχτό, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Επίσης, έχει βραβευτεί από την Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδoς για τα μεγάλου μήκους σενάριά του Το 13o υπόγειο και H χύτρα. Ζει στην Αθήνα, όπου συντονίζει εργαστήρια δημιουργικής γραφής.


Πώς ξεκίνησε η ιδέα της συγγραφής του μυθιστορήματος Ο γιος μας;


Το αρχικό ερέθισμα προέκυψε ταξιδεύοντας στις γειτονικές βαλκανικές χώρες και σε τόπους που βρίσκονται στα όρια. Η φύση και οι ματιές των ανθρώπων με ηλέκτρισαν και προέκυψε Ο γιος μας, αφού τον μπόλιασα, βέβαια, και με ιδέες που είχαν τελείως διαφορετική αφετηρία.

Σ’ ένα χωριό εξαφανίζεται ένα παιδί. Γιατί τα τελευταία χρόνια τα παιδιά είναι σημεία αναφοράς για κακοποίηση, εξαφάνιση και απαγωγή;
Νομίζω ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνο τα τελευταία χρόνια. Τα παιδιά είναι το μέλλον, αγωνιούμε για το μέλλον και τα παιδιά. Απλώς τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί πιο εύκολα η πληροφορία.

Το χωριό βρίσκεται στην παραμεθόριο, είναι σκεπασμένο από τη βροχή και την ομίχλη. Μήπως η επιλογή του χώρου όπου διαδραματίζεται το μυθιστόρημα είναι επηρεασμένη από κάποια ανάλογη εμπειρία σας;


Δεν έχω γεννηθεί σε χωριό, αλλά αν δεν ανακατέψεις το ψέμα με αλήθεια, τότε το ψέμα σου δεν θα είναι πειστικό. Όταν έγραφα τον Γιο μας, φρόντισα να χρησιμοποιήσω τόπους με τους οποίους έχω συσχετιστεί, τόπους που έχουν αφήσει μέσα μου δυνατό αποτύπωμα. Πήρα, λοιπόν, αυτούς τους αληθινούς τόπους που μέσα μου κοχλάζουν, τους ανακάτεψα με τα μονοπάτια της φαντασίας και κάπως έτσι προέκυψε το ντεκόρ του βιβλίου. Το ίδιο ακριβώς κάνω και με τους ήρωες. Χρησιμοποιώ την αλήθεια και τη φαντασία ως φλεγόμενα κράματα που βρίσκουν διέξοδο στο χαρτί.

Κοντά υπάρχει ένα μουσουλμανικό χωριό. Είναι εύκολη η συνύπαρξη των χριστιανών με τους μουσουλμάνους στο μυθιστόρημα;


Κοιτάξτε, στο βιβλίο δεν επέλεξα ένα οποιοδήποτε μουσουλμανικό χωριό, αλλά ένα χωριό με Μπεκτασήδες. Οι Μπεκτασήδες είναι ήπιοι μουσουλμάνοι, οι οποίοι κυνηγήθηκαν από τους Οθωμανούς ως αιρετικοί. Αυτό το έκανα για να δείξω τις διαφορετικές τάσεις μες στον μουσουλμανισμό. Σίγουρα ο κίνδυνος από τους τζιχαντιστές είναι υπαρκτός ακόμα και στα Βαλκάνια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι ντόπιοι μουσουλμάνοι θα το ανεχτούν. Το φαινόμενο αυτό στο βιβλίο δραματοποιείται με τις διαφωνίες που έχει ο μουσουλμάνος εξτρεμιστής που επιστρέφει από τη Συρία με τον πατέρα του, ο οποίος είναι ένας ήπιος μουσουλμάνος. Όσο για τη σχέση τους με τους χριστιανούς, όπως θα διαβάσατε και στο μυθιστόρημα, οι φήμες και ο φόβος μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους σε νευρική κρίση.

Υπάρχει διαπλοκή των εξουσιών με κυρίαρχο τον τοπικό άρχοντα. Του φτιάχνετε ένα εξαιρετικό πορτρέτο. Κατά πόσο η συμπεριφορά του έχει σχέση με την πραγματικότητα;


Ο πρόεδρος στο μυθιστόρημα είναι ένα φανταστικό πρόσωπο μπολιασμένο με αλήθειες που πηγάζουν από κάποιους που ασκούν εξουσία στην πραγματική ζωή. Υπό αυτή την έννοια λειτουργεί και ως σύμβολο της διεφθαρμένης εξουσίας γενικότερα.

Και ενώ ψάχνουν να βρουν το παιδί σε μία δύσκολη κατάσταση, ο αναγνώστης μοιάζει σαν να απογειώνεται. Ταξιδεύει μαζί σας και περιπλανιέται στην αναζήτηση του παιδιού. Αλήθεια, υπάρχει τεχνική για να κρατά ο συγγραφέας τον αναγνώστη σε εγρήγορση και αγωνία;


Αν καταφέρεις να δημιουργήσεις αληθοφανείς και σφαιρικούς χαρακτήρες, τους εμπλέξεις σε ένα δράμα με εσωτερικές και εξωτερικές επιδιώξεις και όλο αυτό το ντύσεις με την κατάλληλη ατμόσφαιρα, ε, τότε ο αναγνώστης θα βιώσει το δράμα των ηρώων σαν δικό του.

Γιατί διαλέξατε να γράψετε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ γεμάτο αγωνία και ανατροπές;


Διότι με γοητεύει να διαβάζω βιβλία με αγωνία και ανατροπές.

Στο μυθιστόρημα υπάρχουν καλοί και κακοί χαρακτήρες. Πώς πετύχατε την καταβύθιση μες στους ήρωες και την εξέλιξη των σχέσεων μεταξύ τους;


Χρησιμοποιώντας τεχνικές της υποκριτικής, αλλά και παρατηρώντας το μέσα μου και τους γύρω μου. Όσο για τις σχέσεις, πρώτα από όλα πρέπει να πιστέψεις στην αξία τους για να μπορέσεις να τις χτίσεις πειστικά.

Στα κλασικά αστυνομικά ανακαλύπτουμε τον θύτη στο τέλος του μυθιστορήματος. Εσείς, στο μυθιστόρημα Ο γιος μας, γιατί χρησιμοποιείτε την εξαφάνιση του παιδιού ως κορμό αφήγησης;


Ο αφηγηματικός κορμός έχει να κάνει με την εξαφάνιση του παιδιού, αλλά δεν στέκομαι μόνο εκεί. Ο γιος μας ως μυθιστόρημα αφορά τον άνθρωπο, ως άτομο και ως κοινωνία. Εστιάζοντας τώρα στην πλοκή, εκτός από την εξαφάνιση, προαναγγέλλω έναν φόνο με την πρώτη αράδα αναφέροντας: «5 μέρες πριν το φόνο» κι ύστερα τα κεφάλαια λειτουργούν ως αντίστροφη μέτρηση για την αποκάλυψη, ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης. Προσπαθώ να είμαι δημιουργικός και πολυεπίπεδος.

Κατά πόσο η ενασχόλησή σας με τον κινηματογράφο βοηθά τη συγγραφή των μυθιστορημάτων;


Εμένα τουλάχιστον με έχει βοηθήσει. Δίνω έμφαση στην οπτικοποίηση και την ατμόσφαιρα, αλλά το μεγάλο μυστικό βρίσκεται στην υπαρξιακή κατάσταση των ηρώων και την εξέλιξη των σχέσεών τους, στοιχεία που προκύπτουν από την πραγματική ζωή αλλά και το θέατρο.

Γιατί τα τελευταία χρόνια το αστυνομικό μυθιστόρημα γνωρίζει επιτυχία στην Ελλάδα;


Ίσως γιατί όλο και περισσότεροι συμμερίζονται, έστω και χωρίς να το γνωρίζουν, την άποψη του Αριστοτέλη σχετικά με την αξία της πλοκής σε ένα αφηγηματικό έργο.

Είσαστε μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ). Ποιες είναι οι δράσεις και οι δραστηριότητές της;


Η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας είναι μια παρέα συγγραφέων που αγαπάνε το αστυνομικό μυθιστόρημα, διοργανώνοντας σχετικές εκδηλώσεις για να στηρίξουν το είδος. Βέβαια, αρκετά συχνά προβαίνουμε και σε κοινές δημιουργικές προσπάθειες, όπως για παράδειγμα την έκδοση βιβλίων με συλλογές διηγημάτων που έχουν αστυνομική πλοκή.

diastixo.gr


img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    img