Αναρτήθηκε στις:15-07-20 11:50

Η τεχνολογική παρακαταθήκη της Πανδημίας


Γράφει ο Παναγιώτης Ζήσης*


Αναμφισβήτητα, ο COVID-19, όπως και κάθε πανδημία, θα αφήσει πίσω του καταστροφικές συνέπειες.

• Οικονομικές συνέπειες καθώς το ΑΕΠ των χωρών θα μειωθεί δραστικά (τα γενικά lockdown «πάγωσαν» τις οικονομίες).

• Συνέπειες στην κοινωνία, αφού πολλοί άνθρωποι έχασαν την ζωή τους και πολλοί περισσότεροι έχασαν κοντινά τους πρόσωπα.

• Επίσης αξιοσημείωτες είναι και οι ψυχολογικές επιπτώσεις που θα αντιμετωπίσει ο πληθυσμός.

Είναι όμως κοινά αποδεκτό ότι μετά από κάθε κρίση βγαίνουμε πιο συγκροτημένοι και δυνατότεροι. Όσον αφορά τον τεχνολογικό τομέα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι κατά την διάρκεια έκτακτων συνθηκών, κάναμε άλματα προόδου με ταχύτατες διαδικασίες. Η πρόοδος αυτή σημειώθηκε τόσο σε ατομικό, όσο σε επιχειρηματικό και κρατικό επίπεδο και κατ’ επέκταση σε όλο το κοινωνικό σύνολο.

Τεράστιος αριθμός καταναλωτών κατά την διάρκεια του Lockdown και λόγω των μέτρων προστασίας από τον Κορονοϊό, επέλεξαν να κάνουν τις αγορές τους χωρίς να βγουν από το σπίτι, είτε μέσα από τα e-shops που διαθέτουν οι εταιρίες λιανικού εμπορίου, είτε από σούπερ μάρκετ που λειτουργούν αποκλειστικά στο διαδίκτυο.

Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της Convert Group τη 12η εβδομάδα του 2020 (16-22 Μαρτίου) οι διαδικτυακές αγορές στα e-shops μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ρεκόρ πωλήσεων με αύξηση 501% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2019. Τα παραπάνω στοιχεία μας προμηνύουν το μέλλον του λιανικού εμπορίου, καθώς οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν σημαντικά.

Στην πραγματικότητα όμως, η στροφή αυτή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, θα δημιουργήσει μείζον πρόβλημα στις χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν τους πόρους, είτε την δυνατότητα να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Διαχρονική βαθιά πληγή στα ελληνικά δεδομένα είναι η γραφειοκρατία που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες πολίτες από τη στιγμή που γεννιούνται μέχρι την ύστατη στιγμή τους. Λόγω όμως των αναγκαίων μέτρων αυτοπεριορισμού φαίνεται ότι τα αντανακλαστικά κάποιων «ξύπνησαν» και ψηφιοποιήθηκε ένα σημαντικό μέρος υπηρεσιών του δημοσίου (e-ΕΦΚΑ, gov.gr) αλλά και των συστημικών κυρίως τραπεζών (άνοιγμα λογαριασμών, δημιουργία E banking online). Έτσι η σχέση Φορέων – Πολιτών αναβαθμίζεται τεχνολογικά και σπαταλούνται λιγότερες εργατοώρες.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων όλων των βαθμίδων πραγματοποιήθηκε, κατά τη διάρκεια του Lockdown, διαδικτυακά. Αν και δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα αρχικά, ειδικότερα στις μικρότερες βαθμίδες, σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης ήταν πιο αποτελεσματική, ενώ δεν πρέπει να αφήσουμε αναξιοποίητη την τεχνογνωσία που απέκτησε ο ακαδημαϊκός κόσμος. Επιβάλλεται να εκμεταλλευτούμε την φήμη που έχουν τα ελληνικά πανεπιστήμια αλλά και την θέση τους στον παγκόσμιο εκπαιδευτικό χάρτη ώστε να προσελκύσουμε φοιτητές από όλον τον πλανήτη μέσω προγραμμάτων σπουδών που θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.

Η καθημερινότητα των εργαζομένων άλλαξε ακόμα περισσότερο όταν καθιερώθηκε η τηλεργασία καθ’όλη την διάρκεια του lockdown. Από ανάλυση διάφορων μελετών προκύπτει ότι οι εργαζόμενοι ακόμα και μετά το πέρας της πανδημίας, επιθυμούν ένα σημαντικό ποσοστό της εργασίας τους να παρέχεται από το σπίτι (όπου είναι εφικτό). Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) σε συνεργασία με την Oμοσπονδία Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων (BusinessEurope), σε μελέτη που πραγματοποίησαν αναφέρουν ότι περίπου το 1/3 των θέσεων εργασίας στην Ελλάδα, με τα σημερινά δεδομένα, θα μπορούσε να εργαστεί εξ αποστάσεως. Το γεγονός αυτό αποτελεί ένα ευχάριστο στοιχείο, αν σκεφτεί κανείς ότι δημιουργούνται ευκαιρίες απασχόλησης στις επαρχιακές πόλεις και στην ύπαιθρο καθώς η αδυναμία εύρεσης εργασίας οδήγησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού να μεταναστεύσει στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, με δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος.

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι ο κόσμος μας αλλάζει. Μάλλον χωρίς επιστροφή. Μπορεί σε κάποιους τομείς να γίνει καλύτερος και σε άλλους χειρότερος. Εμείς πρέπει να τον παρακολουθούμε και να εξελισσόμαστε συνεχώς ώστε να μην μείνει κανείς πίσω.

*Ο Παναγιώτης Ζήσης είναι μεταπτυχιακός φοιτητής Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και απόφοιτος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του ιδίου Πανεπιστημίου



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ