Αναρτήθηκε στις:07-12-18 14:40

Οι Άγιοι Πάντες


Γράφει ο Ηλίας Αθ. Καραθάνος


Δροσιστική η Εκκλησία από την αύρα του Αγίου Πνεύματος που έπνευσε ζωογόνα και φωτιστική την μέρα της Πεντηκοστής, προσμετρά τις τόσο σπάνιες δωρεές του Παρακλήτου, τρίτου προσώπου της Αγίας Τριάδας στην ζωή των παιδιών της, τα οποία την ακολουθούν στις λατρευτικές εκδηλώσεις, προκειμένου να μας σώσει, έχοντας ως κεφαλή τον Κύριο.

Καρποί γλυκείς και ιεροί οι Απόστολοι, οι Μάρτυρες, οι Ομολογητές, οι Ασκητές, οι θεοφόροι Πατέρες, οι Δίκαιοι, οι Προφήτες. Τα συναξάριά τους εμπλουτίζουν την ιστορία της Εκκλησίας, με ουράνια δόξα.

Ο νέος Άγιος της Ορθοδοξίας και τεράστιων διαστάσεων Θεολόγος της σερβικής Εκκλησίας, Ιουστίνος Πόπποβιτς στο γνωστό του έργο: «Άνθρωπος και Θεάνθρωπος, προσμετρά με ιερό δέος και αξιόλογη ποιητική έμπνευση την ανυπέρβλητη παιδαγωγική αξία της επισταμένης μελέτης των βίων των Αγίων:

«Οι δε ‘βίοι των Αγίων’, τι είναι; Τίποτε άλλο, παρά ένα είδος συνεχίσεως των ‘Πράξεων των Αποστόλων’ Μέσα σ’ αυτούς τους Βίους μπορεί κανείς να συναντήσει το ίδιο το Ιερό Ευαγγέλιο, διάπλατα ανοιγμένο σε οποιαδήποτε σελίδα, κι αν λάχει, περιλαμβάνοντας την ίδια την Χριστιανική ζωή, την ίδια την αλήθεια, την ίδια τάση, τις ίδιες ευλογίες, την ίδια ξεκάθαρη πίστη, την ίδια προσδοκία, την ίδια αιωνιότητα, τον ίδιο Παράδεισο, την ίδια εξ ύψους δύναμη, τον ίδιο Θεό και Κύριο…

Στους Βίους των Αγίων υπάρχουν τα πρακτικά και τα πιθανά, όχι όμως ανέφικτα, όπως στο Ευαγγέλιο της αγάπης, της χαράς και της ειρήνης, παράλληλα με τον πόνο και την στενότητα, αλλά τα περισσότερα είναι παράδοξα

Όμως και στις δύο εκφάνσεις του Ευαγγελίου, δηλαδή η φάση του μαύρου και του άσπρου, είναι όλα εντελώς πραγματικά κι έχουν αληθινές διαστάσεις, κατά ένα μοναδικό τρόπο, συμβιβάζοντας αυτά που φαίνονται αντιφατικά.

Λοιπόν, οι Βίοι των Αγίων, ιδού βρισκόμαστε σε σχεδόν απρόσιτο και σίγουρα ουράνιο χώρο, διότι η γη μετατρέπεται σε ουρανό με τη θαυματουργική επέμβαση του Κυρίου, κατόπιν από πρεσβείες των Αγίων του Θεού.

Να, λοιπόν ότι βρισκόμαστε μεταξύ ορατών κι αοράτων, επίγειων κι ουράνιων, των ενσωμάτων αγγέλων, φωτεινών υπάρξεων που δοξάζουν κι υμνούν μέρα-νύχτα τον Θεό, όπως στην Φάτνη της Βηθλεέμ κατά τη Θεία Γέννηση, τον μικρό Χριστό, είμαστε ανάμεσα των πανστρατιών τους, που είναι φύλακες και βοηθοί των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν διάφορες κακοτοπιές και δυσμένειες και θλίψεις κι αντιξοότητες.

Το κοινωνικό μας περιβάλλον προσκολλάται στον «Κύριο των Δυνάμεων», διώχνει κάθε πειρασμό κι έτσι βρισκόμαστε μέσα σ’ αυτό που χαρακτηρίζεται από την πληθώρα των χριστοφόρων αγγέλων. Κι όπου είναι αυτοί, εκεί είναι κι όλος ο Κύριος, ο Θεός, μέσα τους και με αυτό» άνθρωποι στην Εκκλησία.

Κι εκεί είναι ο ίδιος Κύριος και Θεός, μέσα τους και μαζί τους και μεταξύ τους. Τότε, δημιουργείται η κατάσταση, για την οποία φεύγοντας από το «λίαν καλώς» της Θείας Δημιουργίας, μπορούμε να πούμε: «Ο Θεός, ο εν αγίοις αναπαυόμενος» (Α΄Πέτρ δ΄14).

Καλούμαστε λοιπόν κι εμείς να ανέλθουμε τα σκαλοπάτια αγιοσύνης. Αφού ο Κύριος λέγει: «Άγιοι γίνεσθε ότι εγώ Άγιος ειμί». Το ενδιαφέρον Του, εξάλλου για μας, εξαντλείται ακόμη κι ατομικά σε καθένα από μας, όπως αντανακλάται στην παραβολή του απολωλότος προβάτου. Ακόμη, όπως μας λέει πάλι ο Κύριος σε άλλη ευαγγελική περικοπή ότι το ενδιαφέρον Του για τον άνθρωπο περισσεύει από τα πλουμιστά λουλούδια του αγρού.

Οι Άγιοι Πάντες αποτελούν το στολίδι της Εκκλησίας, χωρίς βέβαια ν’ αποκλείονται απ’ αυτόν τον στολισμό αυτοί που αναφέρονται ονομαστικώς στα Άγια Συναξάρια. Ο τρόπος αγιοποίησης εξαρτάται από τη Βούληση και το Σχέδιο του Κυρίου.

Μάλιστα οι Άγιοι Πάντες εκπληρούν την αοριστία κι αφάνεια, που συγκλίνουν στις μέγιστες αρετές της ταπεινοφροσύνης και της πραότητας, κατά την διδασκαλία του Χριστιανισμού. Ασφαλώς ο εγωισμός, ο εγωκεντρισμός κι η οίηση απέχουν «παρασάγγας» από την θρησκεία μας, η οποία προτιμά τη λιτότητα κι απλότητα.

img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ